مضرات و درمان خانگی نیش زنبور

مضرات و درمان خانگی نیش زنبور

چکیده هایی از این اخبار

مکانیزم دفاعی زنبورها نیش زدن است. نیش زدن زنبورها می‌تواند باعث درد و التهاب در پوست شود اما اگر جزو افرادی هستید که به نیش زنبور آلرژی دارند، ممکن است عوارض نیش زنبور برای شما بیشتر از یک درد و التهاب ساده باشد. در این شرایط باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید! در هر صورت نیش زنبور آزاردهنده است اما اگر اهل طبیعت گردی هستید، حتما باید روش‌های درمان نیش زنبور را یاد بگیرید. در این مقاله به درمان خانگی نیش زنبور خواهیم پرداخت تا اگر در طول تفریح زنبور شما را نیش زد، بتوانید پس از مراجعه به خانه با درمان‌های ساده، عوارض نیش زنبور را کاهش دهید.

چرا زنبور نیش می‌زند؟

به طور کلی اصلی‌ترین دلیل نیش زدن زنبورها دفاع از کندو است. هر زمان زنبورها احساس کنند کندوی آن‌ها مورد هجوم بیگانه قرار گرفته است، با استفاده از نیش خود مهاجم را دور می‌کنند. در واقع نیش زدن زنبورها یک سلاح کاربردی برای حفاظت از لانه به شمار می‌رود. اما گاهی اوقات زنبورها ممکن است در فضایی دور از کندو اقدام به نیش زدن کنند. این اتفاق که به ندرت مشاهده می‌شود، به دلیل دست زدن به زنبور یا پا گذاشتن روی آن می‌باشد. در نتیجه علت نیش زدن زنبور را می‌توان در 3 مورد خلاصه کرد:

  • محافظت از کندو
  • ضربه زدن به زنبور
  • پا گذاشتن روی زنبور

از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان نیش زنبور است، با دانستن این نکات می‌توانید از نیش زدن زنبورها تا حد زیادی جلوگیری کنید.

با انواع تیونینگ خودرو آشنا شوید و بهترین گزینه برای سفر به طبیعت را انتخاب کنید.

عوارض نیش زنبور

به طور کلی نیش زنبور مقداری اسیدی است؛ بنابراین احساس درد خفیف، سوزش و التهاب در ناحیه گزیدگی طبیعی خواهد بود. این دسته از عوارض ناشی از نیش زنبور موقتی بوده و پس از مدتی برطرف می‌شوند. اما برای افرادی که دچار آلرژی هستند، قضیه کمی فرق می‌کند. افراد دارای آلرژی پس از نیش زنبور با علائم زیر مواجه می‌شوند:

  • شوک آنافیلاکسی
  • کهیر
  • رنگ پریدگی
  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو
  • نبض ضعیف
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • اسهال
  • از دست دادن هوشیاری

درمان نیش زنبور

درمان خانگی نیش زنبور

گاهی اوقات، حتی با وجود دقت افراد در طبیعت گردی، زنبور فرد را نیش می‌زند. در این مواقع اقدام برای درمان نیش زنبور ضروری است. همچنین با توجه به گونه زنبور بهترین اقدام برای درمان نیش زدگی می‌تواند متفاوت باشد. به محض نیش زدن زنبور ابتدا باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. حفظ خونسردی
  2. خارج کردن نیش از پوست
  3. شستن محل گزیدگی با آب و صابون
  4. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش ورم

سپس می‌توانید برای درمان خانگی نیش زنبور با توجه به گونه زنبور از روش های زیر استفاده کنید.

اگر شما هم حس می‌کنید پشه‌ها علاقه خاصی به شما دارند، حتما پیش از طبیعت گردی راه‌های جلوگیری از نیش پشه را بخوانید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید.

درمان نیش زنبور زرد

جهت درمان علائمی نظیر تورم و خارش ناشی از نیش زنبور زرد باید از آنتی هیستامین استفاده کنید. مصرف یک آنتی هیستامین نظیر بنادریل می‌تواند تورم و خارش را کاهش دهد. از طرف دیگر سم زنبورهای زرد رنگ خاصیت اسیدی دارد. بنابراین می‌توانید با استفاده از یک ماده قلیایی نظیر جوش شیرین این خاصیت را از بین ببرید. استفاده از سرکه هم برای نیش زنبور زرد مناسب خواهد بود.

درمان نیش زنبور قرمز (گاوی)

از آنجا که نیش زنبور گاوی درد بیشتری دارد، برای درمان نیش این دسته از حشرات باید از کرم های قوی نظیر هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین استفاده کنید. به این ترتیب قرمزی، خارش و تورم کاهش می‌یابد. همچنین در صورت آزاردهنده بودن تورم می‌توانید از آنتی هیستامین خوراکی حاوی دیفن هیدرامین یا کلرفنیرامین استفاده کنید.

برای خرید خودرو آفرودی جیپ به این بخش مراجعه کنید.

درمان نیش زنبور نارنجی (عسل)

جهت درمان نیش زنبور عسل که رنگ نارنجی هم دارد، می‌توانید از مواد مختلف کمک بگیرید. مالیدن عسل، جوش شیرین، سرکه، پیاز، روغن درخت چای، گوشت قرمز، سیر، خمیر دندان و حتی ژل آلوئه ورا در درمان ورم نیش زنبور عسل تاثیرگذار هستند. همچنین می‌توانید قرص آسپرین را با آب مخلوط کرده و به شکل خمیری درآورید و آن را روی محل گزش بمالید.

آمپول نیش زنبور عسل

درمان نیش زنبور سیاه

زنبور سیاه یکی از انواع زنبورهای طبیعت است که در برخی از نقاط کشور یافته می‌شود. نیش این زنبور نسبت به سایر انواع زنبور خطرات بیشتری دارد. درمان خانگی نیش زنبور سیاه با سایر زنبورها تفاوت چندانی ندارد، اما احتمالا بروز عوارض جدی ناشی از نیش زنبور سیاه هست. در صورت گزیدگی توسط این زنبور باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

خرید تویوتا با قیمتی استثنایی در آفرودیو.

برای درمان نیش زنبورهای وحشی چه کار کنیم؟

معمولا درمان نیش زنبور با انجام چند راهکار ساده فراهم است. بنابراین اگر در زمان طبیعت گردی دچار زنبور گزیدگی شدید، نگران نباشید! اما گاهی اوقات نیش زدن زنبور برای افراد دارای آلرژی آزار دهنده می‌شود و با عارضه هایی همراه است. در این صورت فرد باید سریعا به بیمارستان مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
خرید و فروش خودرو آفرودی